Miközben Nyíró József földi maradványait,
szellemi végrendeletnek megfelelően visszafogadja az udvarhelyi föld: „Ha testemet nem is, de legalább lelkemet
vidd haza a házsongárdi vagy az udvarhelyi temetőbe, vagy terítsd le az áldott
földön, hogy attól is nőjön a fű, szebbüljön a világ”, szellemi öröksége
megbecsülésének is tanúi lehetünk, és életének egyre több részletére fény
derül.
Az író ekkor még egészségesnek mondja magát, négy évvel később Spanyolországban végez vele korunk sokakat kerülgető betegsége. Udvarhelyi házát fiára kívánja bízni, nem csodálkozik, hogy a z Ellenséges Javakat Kezelő és Felügyelő Pénztár (CASBI) ráteszi a kezét vagyonára. (Ma a Nyírő háznak két lakója van. Határozat született arról, hogy a villa 21 négyzetméternyi része a Haáz Rezső Múzeum gondozásába kerüljön, a Székelyudvarhelyért Alapítvány pedig szorgalmazta Nyírő-emlékszoba létrehozását, amelynek megnyítása éppen mostanában volna a legidőszerűbb. A házon emléktábla áll az íróról készült domborművel.) Nyírőné kézzel írt soraiból megtudjuk, hogy „Csabánk is hazakerült végre a fogságból” és hogy „Otthon van Erdélyben.” Szó esik a rövid levélben Zoltánról, a címzett fiáról és Harangszóról is. Ezt a lapot a protestánsok lelkigondozó és segítőszolgálata indította el.
Tavaly a Duna-melléki
Református Egyházkerület Ráday Levéltárába vonzott az önkéntes szolgálat, amelyre
lundi orvos barátom kért. A Ráday Levéltár egyik öreg
fémpolcán félszáznyi dokumentumtól dagadt irattartóban találhatók a
Nyugat-Európai Magyar Református Lelki gondozó Szolgálat egykori
tiszteleteseinek tanulmányozásra érdemes iratai. Az első -, majd a második világháború után a nyugatra menekülők lelki
gondozására Ravasz László püspök megbízottakat küldött, és Nagy Sándor volt
bukaresti egyházmegyei esperest bízta meg a lélekgondozás vezetésével. Rövidesen a nyugatra menekült honvédségi
tábori lelkészek, és Magyarországra visszatérni nem óhajtó félszáz lelkipásztor
segítségével hatalmas gondozói munka bontakozott ki egész Európában. A Magyar
Segítő Szolgálatnak a Nemzetközi Vöröskereszt segítségével végzett jelentős
munkáját egészítették ki az emigráns magyarok érdekében.
Munkájuk
jótékony hatását ma is érezni, hiszen a ma is működik a NYEMRLSZ, szolgálata
dicséretes. Világi elnökének, Dr. Békássy N. Albert lundi kutató
főorvos irányításával, közel évtizede dolgozunk a szolgálat történetén. Nagy Katalinnak,
a Duna-melléki Református Egyházkerület Ráday Levéltára igazgatójának
segítségével több napot tölthettem a patinás dokumentumok között,
bepillanthattam a szolgálatot vállaló tiszteletesek hatalmas levelezésébe, és
jóleső érzéssel nyugtázhattam, hogy a
világháború utáni szűk esztendők megpróbáltatásainak idején a szolgálat nemcsak
sokféle anyagi, hanem széleskörű lelki segítséget nyújtott a szülőföldjükről menekülni kényszerülő
családoknak. A lelkes lelkipásztorok képesek voltak maguk köré gyűjteni
mindazokat, akik közösségkialakító erővel bírtak, képesek voltak közösségüket
tudatosan szolgálni. Elismeréssel nyugtázhatjuk, hogy a kivándorlók nem
feledkeztek meg anyanyelvük ápolásáról, az értelmiségiek tették a dolguk,
lapokat alapítottak és működtettek, hagyományainkat őrző művelődési
tevékenységet indítottak. Nem véletlen, hogy két jeles erdélyi magyar író is
közöttük volt. Örömmel fedeztem fel Wass Albert és Nyírő József nevét a
különféle megbeszélések, jegyzőkönyveiben, névsorokban, levelekben.
Az
egyik jól olvasható levelezőlapot Szigethy Béla református lelkésznek címezte
Landshutba Nyíró József. Gépírása jól olvasható. Alatta Nyírő Ilona aláírással,
az író feleségének kézírása, amely a levelezőlap címzésre fenntartott oldalán
folytatódik. A levél 1948. október 12-én érkezett meg rendeltetési helyére. A
levelezőlap szövegéből megtudhatjuk, hogy a tiszteletes úr udvarhelyi újságot
küldött Nyírő Józsefnek, aki 1945. március 28-án
egy minisztériumi tisztviselőket és országgyűlési képviselőket szállító vasúti
szerelvényen menekült Németországba. Hányattatás, légitámadások után, április
közepén feleségével együtt, de gyermekei nélkül egy bajorországi faluba, a cseh
határ közelében fekvő Wollabergbe került, majd1946 őszén a Passau melletti
Waldkirchenbe, egy magyar menekültek számára nyitott barakktáborba.
Az író ekkor még egészségesnek mondja magát, négy évvel később Spanyolországban végez vele korunk sokakat kerülgető betegsége. Udvarhelyi házát fiára kívánja bízni, nem csodálkozik, hogy a z Ellenséges Javakat Kezelő és Felügyelő Pénztár (CASBI) ráteszi a kezét vagyonára. (Ma a Nyírő háznak két lakója van. Határozat született arról, hogy a villa 21 négyzetméternyi része a Haáz Rezső Múzeum gondozásába kerüljön, a Székelyudvarhelyért Alapítvány pedig szorgalmazta Nyírő-emlékszoba létrehozását, amelynek megnyítása éppen mostanában volna a legidőszerűbb. A házon emléktábla áll az íróról készült domborművel.) Nyírőné kézzel írt soraiból megtudjuk, hogy „Csabánk is hazakerült végre a fogságból” és hogy „Otthon van Erdélyben.” Szó esik a rövid levélben Zoltánról, a címzett fiáról és Harangszóról is. Ezt a lapot a protestánsok lelkigondozó és segítőszolgálata indította el.
„A
Németországba került és szétszórtan élő protestáns lelkészeket 1945 végén Nagy
Sándor református konventi titkár (előzően bukaresti magyar református lelkész)
gyűjtötte
össze Landshutban, létrehozva ott a németországi protestáns lelkigondozó
központot és megalkotva a Nyugat európai Magyar Református Lelkigondozói
Szolgálat Szervezeti Szabályzatát.
Nagy Sándor és társai indították el – Harangszó
címen – 1946-ban az első németországi kőnyomatos időszaki lapot. Ugyancsak
1946-ban létesült a protestáns segítőszolgálat, amely felekezeti különbség
nélkül támogatta az ínségben szenvedő magyarokat” – írja Borbándi Gyula A
magyar emigráció életrajza című munkájában.
A
lap szervezője, szerkesztője Szigethy Béla református lelkész, vallástanár
volt. A Ráday Levéltárban található félszáznyi vaskos irattartóban őrzött
dokumentációkból kideríthető, hogy Szigethy Béla 1910-ben született, a háború
végéig besztercei református lelkész volt, felesége nyolc évvel fiatalabb. Zoltán
fiúk 1939-ben született. A lelkész sűrű levelezéséből kiderül, hogy a
Harangszót nemcsak az alkalmi igehirdetés lehetőségének tekinti, hanem például
levelezési rovatának segítségével, nagyon is szükséges emberbátorító társadalmi
munkának.
A
lelkész Nyírő Józsefnek írt rövid válaszleveléből kitűnik, hogy a Harangszó
terjesztése főleg postai küldemények formájában történt. Rábukkantam egy
majdnem kétszáz nevet tartalmazó névsorra, amely csupán a Stuttgarhoz tartozó
helységekben, Heidelbergben és más helyeken tartózkodó Harangszó olvasók nevét
és címét tartalmazza. Kimutatások bizonyítják, hogy az alsó bajorországi
Eggenfeldenben és környékén 15 000 magyar tartózkodott. A Németországban tartózkodókról,
USA-, francia-, és britzóna szerinti kimutatásokat is készítetek, a különféle
protestáns felekezetekhez tartozók mellett nyilvántartásba vettek minden
magyart. Rendre, pontosságra való törekvésükkel máig érően példát mutattak,
hiszen az EU-ban és külföldön szórványban alakult magyar egyesületek még ma sem
képesek elvégezni a magyarok fölöttébb szükséges összeírását. Egy Dr. Bakó
Elemérnek címzett levélben azt írja Szigethy Béla, hogy a karácsonyi számra
egy-egy íróra hasábnyi helyet tart fenn, és a szerkesztőként reméli: a Harangszó
szellemében sikerül a menekülteket vigasztalni és erősíteni hitükben.
Kétségtelen,
hogy Nyírő József is azok közé a felelős értelmiségiek közé tartozott, aki rögtön
bekapcsolódott a nemzetmentő munkába. Pomogáts Béla nemrég a kolozsvári Helikonban
megjelent írásából idézem: „ Nyírő
József vezető szerepet vállalt az emigráció kulturális mozgalmaiban is:
1948-ban a Münchenben létrehozott Magyar Kulturális Szövetség, ugyanebben az
esztendőben a Magyar Újságírók Külföldi Egyesülete elnöke, erről a tisztségéről
1951-ben mondott le, utódja Wass Albert lett. Az emigrációs közélettől, már
csak mind törékenyebb egészsége következtében vélt meg amiatt is, hogy
mindinkább kilátástalannak látta a horthysta emigráció helyzetét, lassanként
visszavonult. Egyik utolsó nyilvános megnyilatkozásában több, a nyugati
világban élő magyar író, így Wass Albert, Flórián Tibor, Ölvedi János, Kannás
Alajos, Bakó Elemér, Zathureczky Gyula, Szathmáry Lajos, Rónai Zoltán, Könnyű
László, Horváth Béla és Kerecsendi Kiss Márton társaságában aláírta azt az írói
nyilatkozatot, amely Mindszenty József hercegprímás bebörtönzése ellen
tiltakozott.”
Az 1944–1945-os menekültek között Wass Alberten és rajta
kívül nemigen akadt jelentékeny és népszerű írói személyiség. Nyírő József maga
is tapasztalta, hogy mily reménytelen a németországi menekülttáborokban
megélhetési gondokkal küzdő magyarok sorsa. Az 1948. szeptember 25-én megalakult
a Magyar Kulturális Szövetségben, elnöksége alatt tíz szakosztályokban végezték
munkájukat. De a Münchenben vagy Németországban élő magyarok szellemi
igényeinek kielégítése helyett világméretű terveket dédelgetek. Lázár Pál, a
Németországi Magyar Vagyongondnokság elnöke Magyar Szellemi Központot
tervezett. Nyírő Józsefnek nyílt levélben kellet felvilágosítást nyújtania
ahhoz, hogy kezdjenek fölösleges munkába. A
Nyírő–Lázár-vita eredménye, hogy a Szövetség rájött, nem elég előadásokat
rendeznie. Ebből a vitából eredeztethető a következő későbbi célkitűzés,
amelyről érdemes volna ma is elgondolkozniuk a magyarság otthoni és külföldi
vezetőinek: „Célunk a magyar szellemi értékek felkutatása, velük szoros
kapcsolat létesítése, fenntartása és megmentése a jövőre; a magyar sajátos
kultúrának ápolása és továbbfejlesztése. Működésünk teljesen politikamentes,
csak egyetemes nemzeti összefogást ismerünk. A kultúra az egyetlen szilárd
kapocs, amely az idegenben élő magyarságot összetartani képes és az
alámerüléstől meg tudja menteni.” Hogy ez a célkitűzés, Nyírő József és más
nagyjaink reánk hagyott örökségéből táplálkozva, mennyire benne élt a
mindenkori változtatások levegőjében, erről a szerénytelenség vádját vállalva,
elmondhatom, hogy a romániai rendszerváltozás utáni hetekben, vezércikkekben hasonlókat
hirdetve szóltam a kolozsvári Szabadságban.
Nyírő József két regényt írt a menekülttáborban: Íme, az emberek és A zöld csillag címmel, amelyek aztán Madridban jelentek meg. Mindkettőben a menekültsorsra jutottak fizikai
és szellemi a megpróbáltatásairól szól. „Mindenüket elvették és kitaszították
őket erre a szemétdombra, ahol évekig lesték, mikor mehetnek haza. A belső
érték, szellemi öntudat egyenesen tartotta őket. Megalázták emberi
méltóságukban is, és morzsánként mérték a kenyeret, hogy fel ne forduljanak,
rajtuk táncolt az ördög, de nem bírta megtörni őket, hiába taszították ki a
társadalomból, törülte beléjük a lábát minden ripők. Tovább azonban nem
várhatnak. El kell kezdeniük valahol az életet. Ott, ahol lehet. A tanár talán
téglát hord az építkezésnél, az orvos padlót sikál a szanatórium folyosóján, a
színész autót fényez, a költő mosogat az egyetemi menzán, a királyi ügyész
cipőt fog tisztítani, az ezredes új cowboy lesz a prérin, a méltóságos asszony
cseléd, és alázatosan sziszegi majd: – »Oh missis!«” Szelídebb körülmények között ma is hasonlót
él meg az, aki szülőföldjét elhagyva
máshol próbál megélhetést találni. Bölön
Ferenccel, A zöld csillag hősével
mondatja ki székelyudvarhelyi házát, s benne könyvtárát elveszítő író: „ A
menekült csak maga hiszi, hogy ember még, lelke és jogai vannak. Minél jobb,
nemesebb valaki, nagyobb ember belül, annál nagyobb a megaláztatása. Azoknak,
akiket még nem ért utol a végzetük, csak anyag, munkaerő, érvényesülési eszköz
vagy teher. Ha nincs izmod, nem vagy ifjú, vagy a röntgen nem mutat jót, a
fogaid hiányosak; nem kellesz, ha fogantatásodtól napjainkig evangéliumokon
nevelkedtél is.”
Nyírő József végső vallomása ez.
S most hazaérkezve, sírjából felemelt ujjal
hirdeti: az ember dolga éltében és holtában is - otthonra találni. Mert az igaz
élőknek és életükkel is alkotóknak, holtjuk után is mindig figyelemre méltó a
mondanivalójuk.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése